Κάτι τα δικά μου «πάθη», κάτι τα πάθη γενικώς, το ρίξαμε στο χορό και χάσαμε το μπούσουλα με αποτέλεσμα να «μείνουμε» λίγο παραπάνω στο τελευταίο λιμάνι…
Καιρός λοιπόν να «συντονιστούμε» πάλι για να συνεχίσουμε «ταξίδι» μας…
ΚΑΛΗ ΑΚΡΟΑΣΗ...
Get your own playlist at snapdrive.net!
Η "επόμενη μέρα"
Στις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, ο βασικός χώρος στον οποίο κινούνται και υπάρχουν η μουσική και το τραγούδι είναι η σκηνή του θεάτρου. Η επιτυχία ενός τραγουδιού εξαρτάται από την επιτυχία που θα σημειώσει στο θέατρο. Το γραμμόφωνο είναι προνόμιο λίγων και η δισκογραφία ελληνικών τραγουδιών ελάχιστη και γίνεται στο εξωτερικό. Η ηχογράφηση και τύπωση δίσκων στην Ελλάδα ξεκίνησε το 1936. Μέχρι τότε στην Ελλάδα γινόταν μόνο η τύπωση και η ηχογράφηση στο εξωτερικό (κάποιοι ελάχιστοι δίσκοι πριν το 1936 είχαν ηχογραφηθεί στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στον τελευταίο όροφο του ξενοδοχείου «τουρίστ» στην οδό Μητροπόλεως).
Καιρός λοιπόν να «συντονιστούμε» πάλι για να συνεχίσουμε «ταξίδι» μας…
ΚΑΛΗ ΑΚΡΟΑΣΗ...
Get your own playlist at snapdrive.net!
Η "επόμενη μέρα"
Στις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, ο βασικός χώρος στον οποίο κινούνται και υπάρχουν η μουσική και το τραγούδι είναι η σκηνή του θεάτρου. Η επιτυχία ενός τραγουδιού εξαρτάται από την επιτυχία που θα σημειώσει στο θέατρο. Το γραμμόφωνο είναι προνόμιο λίγων και η δισκογραφία ελληνικών τραγουδιών ελάχιστη και γίνεται στο εξωτερικό. Η ηχογράφηση και τύπωση δίσκων στην Ελλάδα ξεκίνησε το 1936. Μέχρι τότε στην Ελλάδα γινόταν μόνο η τύπωση και η ηχογράφηση στο εξωτερικό (κάποιοι ελάχιστοι δίσκοι πριν το 1936 είχαν ηχογραφηθεί στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στον τελευταίο όροφο του ξενοδοχείου «τουρίστ» στην οδό Μητροπόλεως).
Η ανάπτυξη της δισκογραφίας και ως εκ τούτου η εμπορία ξένων και ελληνικών τραγουδιών μέσα από αυτήν, θα αποτελέσει σοβαρό κίνητρο για τους Έλληνες συνθέτες να καλυτερέψουν την ποιότητα της δουλειάς τους και να τη «φτάσουν» στο επίπεδο των ξένων συναδέλφων τους. Αυτό όμως σημαίνει παράλληλα ότι τα ξένα μουσικά κέντρα γίνονται για άλλη μια φορά ρυθμιστής στην εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού.
Σ’ αυτή τη φάση κάνει την είσοδο της και η αμερικανική μουσική εξασφαλίζοντας ένα μεγάλο μερίδιο στις προτιμήσεις του ελληνικού κοινού. Έτσι μέσα στον ίδιο μουσικό χώρο θα συνυπάρχουν και θα ακούγονται ταυτόχρονα οι αμερικανικοί ρυθμοί της τζαζ μαζί με τα χορωδιακά σύνολα που συγκροτούν οι νοσταλγοί του «παλιού καλού καιρού», οι ρούμπες και τα μάμπο μαζί με τα τραγούδια του Γιαννίδη και του Σουγιούλ, τα βαλσάκια και οι χαμπανέρες της οπερέτας μαζί με τις καντάδες που εξακολουθούν να γράφουν οι συνεχιστές του παλιού αθηναϊκού τραγουδιού, τα φοξ τροτ και τα ταγκό της επιθεώρησης μαζί με τα τραγούδια του κρασιού και της ταβέρνας.
Get your own playlist at snapdrive.net! Κι αυτό θα συνεχιστεί για πολλά χρόνια μέχρι ο Έλληνας δημιουργός να «σκύψει» στις αληθινές του πηγές, στη δική του μουσική παράδοση.
Η μεταγλώττιση ξένων επιτυχιών θα ανταγωνίζεται σε ποσότητα τις πρωτότυπες ελληνικές συνθέσεις και οι δοσοληψίες με τις γαλλικές, τις αργεντίνικες, τις ισπανικές και τις αμερικανικές μελωδίες δε θα σταματήσουν.
Η αποδέσμευση του τραγουδιού από την «κυριαρχία» του θεάτρου αρχίζει σιγά, σιγά και συμπίπτει με την οριστική λήξη της οπερέτας και την ίδρυση του πρώτου ραδιοφωνικού σταθμού, αλλά οι Έλληνες συνθέτες, για τρείς τουλάχιστον δεκαετίες ακόμα και μέσα από συνεχείς μουσικές επιμιξίες, θα αγωνίζονται να ισορροπήσουν ανάμεσα σ’ αυτά που κληρονόμησαν από την αθηναϊκή καντάδα και την ελληνική οπερέτα και στις σύγχρονες ευρωπαϊκές και αμερικανικές αντιλήψεις για το τραγούδι.
Get your own playlist at snapdrive.net!
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ αι…
ΠΗΓΕΣ:
Κειμένων: "Ιστορία του Ελληνικού Τραγουδιού 1" Κώστα Μυλωνά
Φωτογραφιών: "Ιστορία του Ελληνικού Τραγουδιού 1" Κώστα Μυλωνά & όχι μόνον…
Τραγουδιών: Η δισκοθήκη μου & όχι μόνον…
Σ’ αυτή τη φάση κάνει την είσοδο της και η αμερικανική μουσική εξασφαλίζοντας ένα μεγάλο μερίδιο στις προτιμήσεις του ελληνικού κοινού. Έτσι μέσα στον ίδιο μουσικό χώρο θα συνυπάρχουν και θα ακούγονται ταυτόχρονα οι αμερικανικοί ρυθμοί της τζαζ μαζί με τα χορωδιακά σύνολα που συγκροτούν οι νοσταλγοί του «παλιού καλού καιρού», οι ρούμπες και τα μάμπο μαζί με τα τραγούδια του Γιαννίδη και του Σουγιούλ, τα βαλσάκια και οι χαμπανέρες της οπερέτας μαζί με τις καντάδες που εξακολουθούν να γράφουν οι συνεχιστές του παλιού αθηναϊκού τραγουδιού, τα φοξ τροτ και τα ταγκό της επιθεώρησης μαζί με τα τραγούδια του κρασιού και της ταβέρνας.
Get your own playlist at snapdrive.net!
Η μεταγλώττιση ξένων επιτυχιών θα ανταγωνίζεται σε ποσότητα τις πρωτότυπες ελληνικές συνθέσεις και οι δοσοληψίες με τις γαλλικές, τις αργεντίνικες, τις ισπανικές και τις αμερικανικές μελωδίες δε θα σταματήσουν.
Η αποδέσμευση του τραγουδιού από την «κυριαρχία» του θεάτρου αρχίζει σιγά, σιγά και συμπίπτει με την οριστική λήξη της οπερέτας και την ίδρυση του πρώτου ραδιοφωνικού σταθμού, αλλά οι Έλληνες συνθέτες, για τρείς τουλάχιστον δεκαετίες ακόμα και μέσα από συνεχείς μουσικές επιμιξίες, θα αγωνίζονται να ισορροπήσουν ανάμεσα σ’ αυτά που κληρονόμησαν από την αθηναϊκή καντάδα και την ελληνική οπερέτα και στις σύγχρονες ευρωπαϊκές και αμερικανικές αντιλήψεις για το τραγούδι.
Get your own playlist at snapdrive.net!
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ αι…
ΠΗΓΕΣ:
Κειμένων: "Ιστορία του Ελληνικού Τραγουδιού 1" Κώστα Μυλωνά
Φωτογραφιών: "Ιστορία του Ελληνικού Τραγουδιού 1" Κώστα Μυλωνά & όχι μόνον…
Τραγουδιών: Η δισκοθήκη μου & όχι μόνον…
14 σχόλια:
Τα λιμάνια σου όσο πάνε γίνονται και πιο γνώριμα...πιό οικεία.
..COLUMBIA !...Τι μου θυμίζειιι?
...ααα ένα σκάνδαλο ,που γκρέμισαν ενώ ηταν διατηρηταιο !
ανασα του βορρα
Είναι τα "λιμάνια" που όλοι μας "καταπλέουμε" από καιρού εις καιρόν...! :)
oligyrtos
Αναφέρεσαι στην σκανδαλώδη κατεδάφιση του ιστορικού κτιρίου της COLUMBIA...!
Την καλησπέρα μου
Αξιόλογο το άρθρο σου Αμάλθειά μου
Μου επιτρέπεις να συμπληρώσω ότι πολύ πριν το 1936 γινόταν ηχογραφήσεις όχι στην Ελλάδα αλλά στη Σμύρνη που "θεωρούταν" Τουρκία και ήταν φυσικά πολλές δεκαετίες μπροστά σε όλα τα επίπεδα διαβίωσης, ανάπτυξης, πολιτισμού και γενικά όλων των δραστηριοτήτων.
Ήδη από τα μέσα του 19ου αιώνα υπήρχαν ηχογραφήσεις ελληνικών τραγουδιών σε γραμμόφωνα με κύλινδρο (σωλήνα), μηχανικά πιάνα, "μουσικά κουτιά" και λατέρνες.
Οι πρώτες ηχογραφήσεις σε δίσκους στη Σμύρνη έγιναν από την Γερμανική εταιρεία δίσκων "Odeon Record" γύρω στο 1905-1906.-
Πολλά χρήσιμα στοιχεία μπορεί να βρεις στο Βιβλίο του Αριστ. Καλυβιώτη "ΣΜΥΡΝΗ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΖΩΗ 1900-1922"
side21
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ! Καλώς όρισες :)
Στην ανάρτηση αναφέρεται ότι: ...Η ηχογράφηση και τύπωση δίσκων στην Ελλάδα ξεκίνησε το 1936. Μέχρι τότε στην Ελλάδα γινόταν μόνο η τύπωση και η ηχογράφηση στο εξωτερικό.
Με δεδομένο δε ότι το όλο θέμα αφορά στην εξέλιξη του τραγουδιού (και συγκεκριμένα του έντεχνου), στην Ελλάδα δεν νομίζω ότι το σχόλιο σου μπορεί να θεωρηθεί συμπλήρωμα.
Βρίσκω όμως πολύ ενδιαφέρουσα τόσο την πληροφορία σου όσο και την "πηγή" για τα Σμυρνέϊκα τραγούδια που μου αρέσουν ιδιαίτερα!!
Σ' ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!
αχ τι ωραία τραγούδια!! Εχουμε κοινά ακούσματα! Να είσαι καλά.. :)
Το χάρηκα πολύ!!
Καπετάνιε συνέχισε!
Η ρότα που κρατάς και το ταξίδι είναι πάρα πολύ ενδιαφέροντα.
Τώρα θα μου πεις ότι το ενδιαφέρον είναι πάντα στο ταξίδι.
Σωστά.
Καλημέρα
roadartist
Xαίρομαι που σου άρεσε το "ταξιδάκι"!
Να είσαι κι εσύ πολύ καλά!
sotiris k
Και γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρον και ευχάριστο, με καλή παρέα!
Καλημέρα
ενδιαφέρουσα δουλειά, καλή προσπάθεια, ευκαιρία να μάθουμε πως πριν το mp3 υπήρχαν και άλλοι τρόποι να ακούσει κανείς μουσική, πως εκτός από το Σάκη, υπήρξαν και άλλοι "εκτελεστές".
Δεν φτάνει μόνο να έχεις κάποιες πηγές για να κάνεις αυτό που κάνεις. Χρειάζεται μεράκι, κέφι και προπαντός γνώση για να το δόσεις τόσο όμορφα, τοσο χαρακτηριστικά. Να βάλεις τα συγκεκριμένα τραγούδια στο συγκεκριμένο σημείο. Συνέχισε Αμάλθεια και να ξέρεις. Στο μέλλον το μπλογκ σου θα είναι σημείο αναφοράς σε ότι αφορά το ελληνικό τραγούδι.
(Άκου Αμάθεια!!!)
stiliano
Κάθε εποχή έχει εκτελεστές και "εκετελεστές" νομίζω...
Σ΄ευχαριστώ και σε καλωσορίζω!!
κουκος
Αυτό (το σχόλιο) είναι ΟΛΑ ΤΑ ΛΕΦΤΑ
Σε πειράζω...:Ρ
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ :)
Δημοσίευση σχολίου